Wat zijn goede strategieën tegen morele stress?
Het CCE vroeg zorgverleners wat hen goed helpt bij morele stress. Die gaven 5 strategieën:
- Vertrouwen in jezelf, je team en de ruimte kunnen krijgen om af te wijken als het nodig is.
- Voor leidinggevenden en behandelaren: ervoor zorgen dat collega’s zich gehoord en gesteund voelen.
- Afstemmen binnen je team over waarden, verantwoordelijkheden en aanpak.
- Op jezelf reflecteren en voor jezelf zorgen: zorgverleners die zichzelf goed kennen en goed voor zichzelf zorgen, kunnen vaak beter omgaan met spanningen.
- Externen betrekken, om te spiegelen, vertragen en perspectief te brengen.
Het CCE maakte ook een praatplaat over morele stress Die kan je bijvoorbeeld gebruiken als een gespreksstarter over morele stress binnen jouw team of organisatie.
Er is nooit maar één oplossing
Het CCE identificeert zeven ‘bronnen van morele stress’, waar je als zorgverlener in meer of mindere mate invloed op hebt. De bronnen lopen uiteen verwachtingen vanuit de maatschappij of regels en bezuinigingen vanuit het ministerie tot teamdynamiek, de verwachtingen die je van jezelf hebt en de relatie met je cliënt. Dat maakt dat oplossingen ook op meerdere niveaus gezocht moeten worden.